firma zarządzająca, wynajem, zasady najmu

Kontrola mieszkania podczas najmu


Kontrole mieszkań, zwłaszcza wynajmowanych na pokoje, spędzają często sen z powiek właścicielom. Co kontrolować, jak to robić, aby nie przeszkadzać najemcom, a jednocześnie zadbać o dobry stan swojego mieszkania? I jak to zrobić, aby nie zapomnieć o niczym, a jednocześnie przejść cały proces szybko i sprawnie?

Na te pytania odpowiem w dzisiejszym wpisie. Opiszę kontrole w mieszkaniach wynajmowanych na pokoje, ponieważ ta forma stanowi 90% mieszkań naszych użytkowników. W takich nieruchomościach korzystamy z grafiku sprzątania, którego przestrzegają najemcy. Dzięki temu w przypadku rażących zaniedbań łatwo można wytypować osobę, która jest na bakier z porządkami, przez co pogarsza komfort mieszkania innym najemcom. Aby zautomatyzować cały proces korzystamy z sekcji kontrole na karcie nieruchomości – dzięki temu możemy stworzyć dla każdego mieszkania indywidualny szablon kontroli.

Kontrole dobrze jest przeprowadzać cyklicznie, np. co miesiąc, aby pokazać najemcom, że zależy nam na utrzymaniu mieszkania i sprzętów w dobrym stanie.  My zazwyczaj pojawiamy się w mieszkaniach na początku lub na końcu tygodnia, pomijając weekendy.


Przed wizytą

Dbamy o to by nasi najemcy czuli się w mieszkaniu jak u siebie w domu i szanujemy ich prywatność, dlatego też zapowiadamy swoją obecność.
Poinformuj najemców o swojej wizycie na mieszkaniu, najlepiej 1-2 dni wcześniej, aby zdążyli posprzątać miejsca wspólne, oraz nie byli zaskoczeni Twoim pojawieniem się. U nas dobrze sprawdzają się SMSy wysyłane z SON-a. Korzystamy z wcześniej przygotowanego szablonu:

„Dzień dobry, jutro będę u Państwa, aby sprawdzić mieszkanie oraz spisać liczniki. Proszę o porządek w częściach wspólnych. Pozdrawiam Anna Kowalska”



Co kontrolować?

Wynajmując mieszkanie na pokoje i mając odpowiedni zapis w umowie, możesz zawsze wejść do części wspólnej (dobrze jest się zapowiedzieć, tak jak pisałem wyżej). Do pokoju jednak najemca musi Cię zaprosić. Podczas kontroli warto robić dokumentację zdjęciową.

  1. Kontrolujemy części wspólne, poczynając od korytarza na klatce schodowej. Sprawdzamy skrzynkę na listy, możliwe, że przyszła do nas jakaś korespondencja.

  2. Przedpokój – podłoga, szafka na buty – czy są czyste, nieuszkodzone?

  3. Kuchnia – sprawdzamy czystość płyty grzewczej, mikrofalówki, zlewu (to czy naczynia nie piętrzą się w zlewie), czy kran nie przecieka, posiada perlator i nadal jest stabilnie zamocowany, przy okazji od razu sprawdzamy odpływ, też może przeciekać. Następnie to, czy kosz na śmieci jest czysty i śmieci są wyrzucone, a w lodówce nie ma gnijących rzeczy. Sprawdzamy resztę sprzętów na przykład okap czy działa wyciąg, upewniamy się co do czystości blatów i szafek kuchennych.

  4. Łazienka – upewniamy się, czy na kranach i prysznicu są perlatory, sprawdzamy czy nie jest wymagane odkamienienie słuchawki prysznicowej, upewniamy się czy odpływ w umywalce i prysznicu nie jest zatkany. Sprawdzamy czystość podłogi, lustra, armatury i innych elementów wyposażenia łazienki.  Jeśli w łazience jest piecyk gazowy – to sprawdzamy działanie czujnika CO.

  5. Dodatkowo warto sprawdzić światła w częściach wspólnych. Czy wszystkie świecą, czy któreś wymagają wymiany.

  6. Na koniec spytaj obecnego na mieszkaniu najemcę, czy wszystko jest w porządku, wszystko działa i nie potrzeba Twojej pomocy. Często przy takiej rozmowie najemca powie Ci co jest nie tak, bo nie zawsze mają czas lub chęci pisać maile/dzwonić.

Po sprawdzeniu porządku spisujemy liczniki, aby na bieżąco kontrolować stan zużycia mediów. Mimo, że za media najemcy płacą (w naszym przypadku) ryczałtem, dobrze jest ten stan zapisywać przy kontrolach. Możemy dzięki temu wykryć na przykład zwiększone zużycie wody, co da nam informację, czy w mieszkaniu nie nocują osoby trzecie, lub nastąpiła usterka (cieknąca toaleta/kran).

Jeśli nie tylko Ty kontrolujesz swoje mieszkania, dobrze jest się zamieniać danymi nieruchomościami, można dzięki temu wyłapać usterki, niedociągnięcia, których nie zauważy osoba będąca na mieszkaniu -nasty raz z rzędu.

Gdy kontrola nie przebiegła pomyślnie – pamiętaj, aby niezwłocznie poinformować najemców o tym fakcie. Będzie to dla nich informacja, że nie godzisz się na nadmierne pogarszanie stanu mieszkania i wymagasz poprawy z ich strony.

Do spisania kontroli, dodania stanów liczników, a także zdjęć możesz użyć gotowego modułu w SON-ie.  Jeśli korzystasz z menu zgłoszeń, pojawi się także info o możliwości zatwierdzenia i zamknięcia już rozwiązanych zgłoszeń serwisowych (takich, które wymagają potwierdzenia poprzez wizję lokalną w mieszkaniu). Po uzupełnieniu protokół wygląda tak:


Ten pokaz slajdów wymaga włączonego JavaScript.

Więcej na temat kontroli znajdziesz w naszym przewodniku (Karta nieruchomości/Kontrole).